PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA STAŻYSTY UBIEGAJĄCEGO SIĘ
O STOPIEŃ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO
Imię i nazwisko nauczyciela odbywającego staż:
Magdalena Kretschmer
Data rozpoczęcia stażu: 1.09.2010
Data zakończenia stażu: 31.05.2011
Nazwa i adres szkoły:
Szkoła Podstawowa nr 6 im. Aleksandra Majkowskiego
w Rumi
Rumia, ul. Sienkiewicza 30
Stanowisko:
01.09-30.11.2010 wychowawca w świetlicy
01.12-31.05.2010 nauczyciel wspomagający
Opiekun stażu: Łucja Klepacka
Cel główny: uzyskanie stopnia awansu zawodowego nauczyciela kontraktowego
Zadania nauczyciela - stażysty według Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
i Sportu z dnia 1 grudnia 2004 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczyciela
§6 ust. 2 pkt 1 Znajomość organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Działania nauczyciela:
Zapoznanie się z procedurą awansu zawodowego.
Formy realizacji
Analiza przepisów prawa oświatowego, dotyczących awansu zawodowego:
- Karta Nauczyciela (rozdz. 3a Awansu zawodowego nauczyciela)
- najnowsze rozporządzenie MENIS dotyczące awansu zawodowego nauczyciela
- Ustawa o systemie oświaty.
Termin
09.2010
Dowody realizacji, uwagi, wskazówki - Znajomość przepisów prawnych;
Poznanie dokumentów obowiązujących w świetlicy i szkole oraz zasad i zadań świetlicy i szkoły.
Analiza dokumentów obowiązujących w szkole:
– statutu szkoły, WSO;
– regulaminu pracy świetlicy
– szkolnego programu wychowania
- planu pracy zespołu przedmiotowego
- wniosków do realizacji opracowanych przez Radę Pedagogiczną
- programu profilaktyki
- planu wychowawczego klasy
Udział w Radach Pedagogicznych i posiedzeniach zespołu kl.0-3.
Formy realizacji- Notatki z analizy dokumentów;Lista obecności;
Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji.
Analiza dokumentacji szkoły: dziennika zajęć, planu pracy świetlicy, programu nauczania
obowiązującego w klasie II.Analiza księgi zarządzeń.
Formy realizacji- Poprawnie wypełniane dokumenty;
Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.
Przeprowadzenie rozmowy wstępnej z opiekunem stażu,określenie wzajemnych oczekiwań:
- określenie zasad komunikowania się i współpracy
- skonstruowanie planu rozwoju zawodowego
- konsultacje.
Opracowanie planu rozwoju zawodowego.
Formy realizacji- Opracowanie planu rozwoju zawodowego;
Poznanie podstawowych zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciw pożarowych.
Udział w szkoleniu.
Lektura obowiązujących przepisów.
Praktyczne stosowanie przepisów BHP i PP.
Formy realizacji- Zaświadczenie,notatki;
Zapoznanie się z tygodniowym planem zajęć w szkole oraz zasadami współpracy dyrektora z pracownikami.
Obserwacja.Udział w Radach Pedagogicznych.
Formy realizacji-Organizacja zajęć własnych;Lista obecności;
Przygotowanie sprawozdania z przebiegu stażu.
Sprawozdanie
Formy realizacji- Treść sprawozdania
§6 ust. 2 pkt 2 Umiejętność prowadzenia zajęć w sposób zapewniający właściwą realizację
statutowych zadań szkoły, w której nauczyciel odbywał staż.
Prowadzenie zajęć w obecności Opiekuna stażu lub Dyrektora
Skonstruowanie planu pracy edukacyjno- terapeutycznej świetlicy na rok szkolny 2010/2011.
Skonstruowanie planu pracy nauczyciela wspomagającego na semestr II.
Realizacja zajęć zgodnie z przygotowanymi planami pracy.
Opracowanie scenariuszy zajęć.
Omawianie przeprowadzonych zajęć.
Wyciąganie wniosków do dalszej pracy.
Formy realizacji:
Plan pracy edukacyjno- terapeutycznej świetlicy na rok szkolny 2010/2011;
Plan pracy nauczyciela wspomagającego na semestr II;
Scenariusze zajęć;
Współorganizacja i udział w uroczystościach i imprezach kulturalnych.
Włączanie się do organizacji imprez organizowanych przez świetlicę i szkołę.
Współorganizacja imprez klasowych.
Formy realizacji:
Zdjęcia, notatki z uroczystości;
Poszerzenie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i pozaszkolnym samokształceniu.
Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego:
-kursy
- warsztaty
- studia II stopnia
Formy realizacji: Zaświadczenia;
Samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej.
Studiowanie literatury i czasopism pedagogicznych.
Gromadzenie i wykorzystywanie materiałów służących jako pomoc dydaktyczna w pracy edukacyjno- terapeutycznej.
Formy realizacji:
Notatki;
Wzbogacenie warsztatu pracy.
Przygotowanie nowych pomocy i wykorzystanie ich w procesie edukacyjno- terapeutycznym na zajęciach w celu podniesienia poziomu pracy.
Formy realizacji: Pomoce dydaktyczne;
Uczestnictwo w spotkaniu z rodzicami prowadzone przez opiekuna stażu lub innego nauczyciela.
Udział w spotkaniach z rodzicami organizowanych przez nauczyciela wiodącego.
Formy realizacji: Notatki własne;
§6 ust. 2 pkt 4 Umiejętność omawiania prowadzonych i obserwowanych zajęć.
Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu (lub innych nauczycieli).
Hospitacja zajęć wg wcześniej określonych zasad.
Zwrócenie uwagi na dobór metod i form pracy.
Formy realizacji: Scenariusze zajęć;
Umiejętność analizowania zajęć hospitowanych i prowadzonych samodzielnie.
Analiza przeprowadzonych samodzielnie zajęć dydaktyczno- wychowawczych.
Ocena własnych umiejętności- wyłonienie słabych i mocnych stron.
Uwzględnienie opinii opiekuna stażu w sposobie prowadzenia zajęć oraz pracy z uczniem.
Określenie dalszej drogi rozwoju zawodowego.
Formy realizacji: Dokumenty pohospitacyjne;Notatki;Teczka stażysty;
Wykorzystanie Technologii Informacyjnej w swojej pracy.
Publikacja planu rozwoju zawodowego w Internecie.
Przygotowanie dokumentacji stażu w formie elektronicznej.
Formy realizacji: Zapis na płycie CD;
§6 ust. 2 pkt 3 Znajomość środowiska uczniów, ich problemów oraz umiejętność współpracy ze środowiskiem uczniów.
Poznanie sytuacji rodzinnej uczniów.
Analiza akt osobowych ucznia (karta zgłoszenia do świetlicy).
Analiza opinii i orzeczeń z poradni psychologiczno-pedagogicznej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Spotkania i współpraca z rodzicami.
Współpraca z wychowawcami klas, pedagogiem i psychologiem.
Współpraca z nauczycielem wiodącym, katechetką, pedagogiem, psychologiem, logopedą.
Formy realizacji: Notatki; Wykorzystanie zdobytych informacji w pracy z uczniem.
Pogłębianie wiedzy i umiejętności w zakresie zaspokojenia potrzeb edukacyjno- terapeutycznych uczniów.
Stała obserwacja dziecka.
Współpraca z rodziną i nauczycielami.
Formy realizacji: Notatki;
Współpraca z rodzicami.
Indywidualne rozmowy, konsultacje.
Formy realizacji: Notatki;
Nauczyciel stażysta:
Opiekun stażu:
Zatwierdzam do realizacji
Miejscowość, data Podpis i pieczęć Dyrektora Szkoły